Geschiedenis Eerste Wereldoorlog (1914 – 18)

‘Opgeofferd aan de misvatting dat oorlog een einde kan maken aan oorlog.’
(Grafschrift bij Luitenant Arthur Conway Young, begraven op Tyne Cot Cemetery)

Een naamloos graf van een gesneuvelde soldaat van de Eerste Wereldoorlog. Zo zijn er duizenden.

De geschiedenis van de Eerste Wereldoorlog in tekst en beeld.
Volg op de tijdlijn alle gebeurtenissen die tijdens dit 4 jaar durend wereldconflict hebben plaatsgevonden.

<— Klik op nevenstaande link om naar de website van herinneringseducatie.be te gaan over WO1


Leerkrachten spelen een sleutelrol om herinneringseducatie aan de jeugd over te brengen
Veel leerkrachten zijn overtuigd van het belang van herinneringseducatie, maar hoe breng je dit in de klas? In de praktijk is dat niet altijd even gemakkelijk. Je moet met veel zaken rekening houden en de juiste vragen stellen: Over welk verleden moeten we leren? Wat zijn de lessen die we uit geschiedenissen van oorlog en geweld kunnen halen? Hoe maken we lessen over het verleden relevant voor jongeren in het hier en nu? En hoe kan je vlot de weg vinden naar het juiste aanbod voor jouw doelgroep?

Bijzonder Comité voor Herinneringseducatie
Om leerkrachten te helpen bij deze klus, werd in 2008 het Bijzonder Comité voor Herinneringseducatie (BCH) opgericht. In dit netwerk zetelen vertegenwoordigers van de verschillende Vlaamse onderwijsverstrekkers, samen met musea, memorialen en educatieve organisaties die werken rond allerlei thema’s gelinkt aan herinneringseducatie. In het BCH komen de aanbieders en de afnemers op een structurele manier samen en net die unieke wisselwerking maakt ons zo bijzonder!

Jaarlijkse Erfgoedweek
FARO, het Vlaamse Steunpunt voor Cultureel Erfgoed, organiseert elk jaar eind april een erfgoeddag voor het grote publiek en een erfgoedweek voor de leerlingen van de scholen. Tijdens deze dagen worden activiteiten georganiseerd om zowel het materieel erfgoed (historische gebouwen, plaatsen, voorwerpen) als immaterieel erfgoed (cultuur, tradities, volksgebruiken) die zich in de nabije omgeving van een gemeente of stad bevinden, onder de belangstelling te brengen. Deze evenementen worden meestal georganiseerd door plaatselijke heemkundige verenigingen onder begeleiding van een regionale erfgoedcel.
Voor de regio rond Herentals is dit de erfgoedcel ‘Kempens Karakter’ die de erfgoeddag en -week begeleiden en ondersteunen zodat de talrijke cultuur-historische activiteiten rond erfgoed elk jaar in goede banen worden geleid.

Vaderlandslievende vereniging Brigade Piron 2.0 – Nete en Aa –
Omdat de herdenkingstraditie rond het jaarlijks eerbetoon aan de slachtoffers van de Eerste en Tweede Wereldoorlog in de toekomst niet zou teloorgaan (11 november: Wapenstilstand WO1, 8 mei : einde WO2, 23 september: bevrijding van Herentals) wil de vaderlandslievende vereniging Brigade Piron 2.0 – Nete en Aa – de jeugd hierbij meer betrekken. Dit doet de vereniging door de scholen en jeugdbewegingen in de regio uit te nodigen om deel te nemen aan de jaarlijkse herdenkingsmomenten.

De scholen betrekken bij herinneringseducatie
De leerlingen van een lagere school (5e leerjaar, 11 jarigen) nemen actief deel aan de herdenking van de bevrijding van Herentals op 23 september die plaatsvindt op het binnenplein van het Besloten Hof waar de betrokken klas het peterschap van het monument van de 6 omgekomen weeskinderen uit WO2 op zich neemt. De leerlingen brengen ook een korte evocatie die een gebeurtenis uit de Tweede Wereldoorlog in woord en beeld toont aan het aanwezige publiek.
De leerlingen van de tweede graad van het middelbaar onderwijs (14-15 jarigen)

Een klasbezoek in de school
Tijdens een 2 uur durende interactieve themales wordt aan de leerlingen in de klas verhalen verteld over gebeurtenissen die zich tijdens de Eerste of Tweede Wereldoorlog in onze regio hebben afgespeeld. Aan de hand van oude foto’s, videobeelden en militaire attributen wordt uitgelegd dat de conflictsituaties in de wereld nooit worden opgelost door gewapend geweld, verwoesting en volkerenmoord. Uiteindelijk als alle strijdende partijen zijn qua materieel, levensbehoeften en zinloze opoffering van talloze mensenlevens totaal zijn uitgeput, komt men tot het inzicht dat vrede in overleg met elkaar moet worden gesloten. Het vredesideaal ‘nooit meer oorlog’ moet een edel streven blijven voor de toekomstige generaties opdat men lessen trekt uit het verleden.