Erfgoedweek ‘Mijn overgrootvader was een held’

Tijdens de schooldagen van maandag 22 tot vrijdag 26 april 2024 organiseert onze vereniging, telkens samen met een leerkracht van het middelbaar onderwijs, een klasbezoek voor de leerlingen van de tweede graad (14 – 15 jarigen) met als thema ‘Mijn overgrootvader was een held‘.

Tijdens deze 2 uur durende thema les wordt, aan de hand van filmfragmenten en oude foto’s, op een interactieve wijze met de leerlingen, verhalen verteld over de gebeurtenissen die zich tijdens de Eerste Wereldoorlog ons land hebben afgespeeld. Verhalen over situaties die 110 jaar geleden in 1914 bij het begin van de Groote Oorlog hebben plaatsgevonden, toen zovele vaders en zonen het gezin moesten verlaten om ver weg van thuis ons land te gaan verdedigen tegen de inval van de vijand.

Er wordt tijdens het debat verwezen naar de gelijkenissen met de huidige gebeurtenissen in Oekraïne.
Deze themales voor een klas van maximaal 25 leerlingen kadert in de verplichte lesdoelstelling ‘herinneringseducatie‘ die aansluit bij het pedagogische project van de school.

Vanaf 4 maart 2024 kan je school zich inschrijven voor deelname aan een klasbezoek en/of een erfgoedwandeling op de gewenste dag.
Klik vrijblijvend op onderstaande knop.


De inschrijvingen worden afgesloten op 15 april 2024 !


Nadien kan men deelnemen aan een erfgoedwandeling van 5 km over de Kempense Heuvelrug en de vallei van de Kleine Nete onder begeleiding van een gids. Op 11 locaties langs het wandeltraject wordt een verhaal verteld over de erfgoedwaarde van een historisch gebouw, een natuurelement in het landschap of een oude volkstraditie uit de periode van de Eerste Wereldoorlog met telkens een link naar dramatische gevolgen van de oorlog voor de gezinnen van toen omdat hun vader of zoon naar het leger moest om het land te verdedigen.

Tijdens de wandeling bezoekt men ook de tentoonstelling in de Onze-Lieve-Vrouw kapel in ’t Zand.
Langs het traject door de ontluikende natuur en het stadscentrum moet men ook een vragenlijst oplossen aan de hand van meerdere cultuur-historische foto’s die er te zien zijn (via qr-code op de smartphone).

Geef een reactie